Prstové techniky pre hry na basgitaru. Asi päť rokov po tom, čo som začal hrať na basu, som začal učiť. Moji prví študenti hrali tak dlho ako ja, ale chceli sa naučiť o chodiacich basových linkách v jazzových aplikáciách. Ich problémom bola nedostatočná znalosť durových stupníc; žiadny z mojich študentov ich nedokázal zahrať na 100% dokonale, a tak nevedeli presne rozoznať akordy. Techniky pre začiatočníkov.

Techniky pre začiatočníkov hry na basgitaru

Po chvíli vyučovania som zistil, že sa budem musieť naučiť niekoľko spôsobov, ako vysvetliť základy hudby, aby to bolo študentom úplne jasné. Začal som si prezerať množstvo kníh o hudobnej teórii a harmónii, aby som si dal dokopy materiál, a tiež som začlenil fyzikálne techniky, ktoré mi predstavili niektorí vynikajúci učitelia.

Keď sa upravia fyzické problémy (ako je zlá technika prstokladu), basgitarista môže hrať ľahšie a s organizovanejším poňatím umiestnenia tónu pri čítaní z pohľadu. Za posledných 20 rokov som vyučoval veľké množstvo basgitaristov vo veku od 8 do 51 rokov. Tu je niekoľko postrehov, ktoré som za ten čas urobil: Asi 90 % študentov hrajúcich na elektrickú basgitaru sú samouci a sú sotva schopní čítať štvrťové noty, dokonca aj po piatich rokoch na nástroji.

Povedal by som, že 95 % ľudí, ktorých vidím, zápasí s gitarovými tónmi na base a ani netuší, že existujú aj iné tóny, ktoré sú jednoduchšie – najmä pre ľudí s malými a stredne veľkými rukami. Väčšina z týchto ľudí si zapamätala stupnice pomocou určitých vzorcov prstov, vďaka ktorým sa dostanú cez stupnice, ale často naozaj nepoznajú názvy každej noty, ktorú hrajú.

V dôsledku toho sa ich čítanie zavesí. Existuje technika prstokladu, ktorú používam na vyučovanie; a keď som to naučil viac ako 2000 basgitaristov, viem, že to naozaj funguje. Simandl prstoklad je systém určený pre strunové basy a používa 1., 2. a 4. prst. 3. (prstenník) sa v nízkych polohách nepoužíva samostatne. Napríklad pri hraní noty 2. prstom sú 1. aj 2. prst dole na strune. Pri hraní noty 4. prstom sú všetky štyri prsty dole na strune. Tento prstoklad pokrýva tri pražce na pozíciu, namiesto štyroch – eliminuje napätie štyroch prstov spojené s prstokladom na gitare.

Mám pocit, že tento prstoklad funguje pre väčšinu ľudí lepšie z troch dôvodov:

(1) struny na elektrickej basgitare sú hrubšie ako tie, ktoré nájdeme na gitare a vyžadujú si viac úsilia pri stlačení;

(2) pražce na basgitare sú od seba ďalej ako na gitare, a preto nebude prstoklad Simandl taký namáhavý ako prstoklad na gitare so štyrmi prstami; a

(3) struny elektrickej basy sú od seba ďalej ako gitary. Štúdiový hráč musí vo všeobecnosti čítať bez toho, aby sa pozrel na svoju ľavú ruku, a prstoklad Simandl to uľahčuje. Nižšie uvádzam niekoľko príkladov mierok porovnávajúcich gitarové a basové prstoklady.

Zapamätajte si nasledujúce body a budete hrať najjednoduchším spôsobom:

1. Ponechajte veľký priestor medzi 1. a 2. prstom; nedovoľte, aby sa kĺby dotýkali.
2. Držte prsty zakrivené – nedovoľte, aby sa druhý prst zrútil.
3. Použite palec ako otočný bod pri prechode na nízke struny z vysokých strún (tiež lakte vystupujú dopredu). To pomáha udržať vaše prsty zakrivené a zabraňuje uchopeniu plochými prstami.
4. Cvičte pred zrkadlom, aby ste videli svoju ruku.
5. Pri hraní na otvorenú strunu nedávajte ruku z krku.
6. Pri hraní noty druhým prstom držte 1. prst dole. Pri hraní noty 4. prsta držte všetky štyri prsty dole.

Herb Mickman techniky pre začiatočníkov